1stCL/Fucida píše:
Jo Sheddan, takhle nějak jsem si představoval odpověď

.
Flyboy, o Spitfiru Mk.IXa nic nevím. Mk.IXb jsou pokud vím první "devítky" vzniklé přestavbou z Mk.Vb, ale můžu se mýlit

.
Ono udajne spousta lidi se nechalo timto znacenim poplest. Meli za to, ze take u Devitkove serie Spitfiru jde o kridelni variantu, typ A, typ B, pozdeji typ C. Ovsem nebylo tomu tak.
Spitfire MkIXA je ve skutecnosti F. Mk. IXc a Spitfire MkIXB je L.F.Mk. IXc. Mk. IXa a Mk. IXb je pouze stare oznaceni z roku 1942, ktere melo odlisit nikoliv variantu kridel, ale motorovou variantu.
Toto stare znaceni vydrzelo z urcite setrvacnosti az do roku 1943.
CO se tyce kridla typu C a E, Typ E byl udajne pouze lehce upraveny typ C, udajna uprava byla mimo jine v moznosti podveseni pumy o vaze cca 227kg a instalaci 0,5cal Browning.
Kridlo typu E bych videl ze bylo zavadeno v prubehu roku 1944. Pred invazi byly Eckove Spitfiry vyhodnoceny jako lepsi pri podpore pozemnich vojsk, nez Ceckove. Proto byly u 2. TAF nasazeny Ecka.
Ano Sheddan ma pravdu v tom ze bylo nekolik typu kridel. Typ A, B, C pro starsi verze Spitfiru (az tusim po Mk V). Typ E nebyl u starsich verzi Spitu (Mk V a niz) pouzivan.
Stejne tak ted uz vim, ze u devitek na 100% byla pouze varianta kridla C, nebo E. Jiny typ kridla (vyzbroje) se na ne standartne nemontoval.
Nema vsak pravdu v tom ze by v tom byl bordel. Je to jasny jak facka

TO stare oznaceni (MkIXa, MkIXb) zmenili prave proto, aby v tom nebyl hokej, pac devitky meli pouze kridlo typu C, pozdeji i typu E.
