Lepší než eFko bylo Géčko:
Ze všech verzí Bf 109 bylo nejvíce postaveno ve verzi G,byť byl úmysl šéfů LW původně jiný.Vdobě nasazení eFek se předpokládalo jeho pozdější nahrazení zcela novou konstrukcí Me 209 a typem FW 190.Me 209 však zklamal a vypadalo to na velmi dlouhý vývoj,FW 190 zase nebylo dost a tak bylo přikročeno k úpravám Bf 109 F.U nich vadila především slabá výzbroj (2x kulomet a jedna dvacítka kanon) a na těžší nestačil výkon motoru.Snaha zvýšit rychlost a stoupavost vedla k zástavbě silnějšího motoru DB 605A (1470 k).První Géčkose tak nijak markantně od eFka nelišilo,bylo vidět jen silnější rámování kabiny a drobné detaily,ale výkony byly vyšší za cenu nárustu hmotnosti a zhoršení letových vlastností.U nového stroje se v prvních sériích laborovalo s motory,výstrojí a výzbrojí a již na verzi G-1/Trop se objevily pro Gustavy typické boule na trupu za motorem.Ty ukrývaly větší závěry velkorážných kulometů 13 mm,které zvyšovaly palebnou sílu.Nejrozšířenější verzí byla G-6,vyráběná od podzimu 42 a s dalšímmnožstvím úprav vyskytujícím se na bojištích až do konce války.Od verze G-6 se začaly objevovat různé výzbrojní sady,které umožňovaly podle potřeby dovybavit stroje přímo v polních podmínkách.Nejčastěji byla pod křídla zavěšována dvě pouzdra s 20 mm kanony,proti denním bombardérům pak dvě trubkové raketnice pro neřízené střely 210 mm,závěsník pod trupem pro pumu či přídavnou nádrž.Na různých verzích bylo provedeno také mnoho dílčích změn a zlepšení,které dnes někdy vedou ke zmatkům v určení typu (odborníci odpustí).Z těchto změn jmenuji ty nejpatrnější - nový kryt kabiny s lepším výhledem ( tzv.Gallandův kryt),nová vyšší směrovka,silnější motor (verze DB 605),vyšší ostruha - později zatažitelná,aerodinamičtější zakapotování kulometů (trupových).Méně patrné změny se týkaly radiostanic,typu chladiče,výzbroje apod.Všechny tyto úpravy byly provedeny u různých verzí Bf 109 G(G 10,G 14) a vcelku logicky vedly k rozhodnutí sloučit vše dobré do verze nové a výkonější.Tou se měla stát verze Bf 109 K.U této verze se výzbroj ustálila na jednom 30 mm kanonu střílejícím osou vrtule a dvou 13 mm kulometech nad motorem.Bf 109 K-4 přicházející na podzim roku 1944 k útvarům v nevelkých počtech nemohla sice výrazně přispět ke změně situace ve vzduchu,byla však velmi kvalitní stíhačkou výkony nezaostávajícími za stroji soupeře.
Technické údaje Bf 109 G-6/Bf 109 K-4 Rozpětí (m) 9,92 Délka (m) 9,02 Výška (m) 2,50 Nosná plocha (m2) 16,10 Vzletová hmotnost (kg) 3196/3362 Max,rychlost v 6600m (km/h) 630/727 Dostup (m) 11200/12200 Dolet (km) 998 s přídavnou nádrží
|