Francouzský magazín "Le fana de l'aviation" (#423) uvedl článek od ruského leteckého historika Dimitri Khazanova pojednávající o nejlepší verzi německé stíhačky Me-109. Autor se v něm zmínil o tom, že si nemyslí, že by údajně nejlepší světový stíhač všech dob (co do počtu uznaných sestřelů) Erich Hartmann dosáhl 352 sestřelů, ale spíše tak 70-80. Samozřejmě se ihned strhla bouřlivá diskuze na toto téma, kde nejpádnější argument byl ten, že Hartmann vykonal celkem 1405 bojových letů, ve kterých setkal s nepřítelem v 825 případech. Z tohoto ohledu vypadá počet 352 sestřelů docela realisticky. Koukneme-li se ovšem trochu zpět, zjistíme, že 13.prosince 1943 dosáh Hartmann svého 150. sestřelu a to už při svém 391. bojovém letu, což dává poměr 1 sestřel / 2.6 letu. Úctyhodná bilance, podobnou se myslím nemůže pyšnit žádný jiný stíhač, dokonce ani od Luftwaffe. Zajímavé pak v tomto úhlu pohledu je fakt, že ve zbylých 1014 bojových letech sestřelil „jen“ 202 nepřátel, což už dává poměr více než 5 letů na 1 sestřel. Proč se najednou tak zhoršil, když naopak počet sovětských letadel neustále stoupal? Že by to bylo pouze tím, že se ruští piloti tolik zlepšili? Nebudu dále vařit z vody, archiv JG 52 se údajně ztratil na konci války v Rusku (ačkoliv se spekuluje, že byl „ztracen“ až po válce) opustíme Ericha Hartmanna a přejdeme ke konkrétním případům.
4. června 1943 byl Theo Weissenberger a dalších 5 pilotů z JG 5 vyslán střežit námořní konvoj. Zde se setkali s velkou formací 25-30 bombardérů složenou z IL-2, Pe-2, Hampdenů a Bostonů. Šest chrabrých pilotů LW sestřelilo celkem 16 bombardérů, Weissenberger sám dokonce 6. Tolik oficiální zpráva.
A jaká je pravda? Nad konvoj zavítalo SEDM bombardérů, konkrétně šlo o 3x DB-3, 2x Hampden a 2x Il-2, všichni z jednotky 6 MTAD VVS SF. Pět bombardérů bylo skutečně sestřeleno, dvě DB-3 se vrátily na základnu, byť tězce poškozené. V tomto případě nelze piloty LW omlouvat tím, že si mysleli, že zasažený nepřítel padá a ne pouze pikuje k zemi (hladině) za účelem úniku, protože zádrhel je už v tom, jak velká formace přiletěla nad konvoj. A do sedmi by snad měli nejlepší piloti světa umět počítat…
Zůstaňme ještě u JG 5 a vezmeme jiný příklad. Tentokráte se vrátíme trochu v čase. 13. dubna 1943 se odehrála letecká bitva mezi piloty JG 5 (Ehrler, Weissenberger, Brunner, Mors, Faldick) s více než 20 stíhači VVS. Experti sestřelili 18 (!!!) letounů VVS, Ehrler a Weissenberger po 6, Brunner 4.
Skutečnost? Je trochu šokující, „experten“ se totiž utkali pouze se ČTYŘMI stíhači ze 78 IAP VVS SF a to ještě letících na zastaralých letounech typu Hurricane. Dva Hurricany byly sestřeleny (konkrétně seržant Besputko a starší seržant Strelnikov), další dva piloti (starší leitenant Veryovkin a seržant Kostenok) se vrátili na své letiště težce poškození, ale v pořádku…
Jak se zdá, nešlo o ojedinělý jev týkající se jen JG 5, protože podle hlášení pilotů Luftwaffe by VVS ztratily třeba za rok 1945 (tedy za 4 měsíce) cca. 11.000 letadel! Poněkud neuvěřitelné, že?
Můžeme se ale kouknout i mimo Rusko, třeba k JG 27 do Afriky, kde létal jiný slavný pilot – Hans Joachim Marseille.
15. září 1942:
Piloti JG 27 eskortují Štuky a utkávají se se skupinou P40 z 239. Wingu. Nárokují si 19 sestřelů (11x I Gruppe, 1x II Gruppe, 7x III Gruppe). Realita? Na své letiště se nevrátilo ŠEST letounů P40 (2x z 250.Sqn., 2x ze 3.Sqn., 1x ze 450 & 112 Sqn.) a to ještě jeden z nich byl sestřelen vlastní protiletadlovou obranou.
30. říjen 1941:
Spojenci ztrácí dvě P40, jedna se vrací poškozená. Nároky JG27? Marseille 2 sestřely, po 1 pro Sinner & Franzikest.
22. květen 1942:
1x P40 sestřelena, 1x P40 nezvěstná, 1x P40 havaruje při přistání na letišti.
A JG27? Nárokuje si 5 sestřelů.
1. červen 1942
1x P40 sestřelena, 1x poškozena.
Nároky JG27: 3x P40 sestřeleny, 1x Hurricane sestřelen.
3. září 1942
2x P40 sestřeleny, 1x P40 havarovala při přistání na letišti.
Nároky JG27: 6 sestřelů celkem, 3 pro Marseilleho,3 pro Stahlschmidta (prý dokonce sestřelil 1 Spitfire!)
5. září 1942
2x Spitfire sestřelen, 1x P40 sestřelena
Nároky JG27: 9 letounů sestřeleno, 4 (všechno P40) Marseille, 2x Stahlschmidt a 3x Rodel
15. září 1942
5x P40 sestřeleny, 1x P40 sestřelena vlastní protiletadlovou obranou
Nároky JG27: 7 sestřelů pro Marseilleho, 4 pro Kraineka, 3 pro Schroera (včetně Spitfiru), 2 pro von Lierese a po jednom pro Homutha, Borngera, Grubeho a Stucklera.
Nebo co přímo boje nad Evropou? Byla tam situace jiná? Nevypadá to tak…
Už Bitva o Británii přinesla zajímavé údaje a předzvěst věcí následujících. I zde se totiž docela slušně přehánělo. Stíhači Luftwaffe si totiž nárokovali sestřel více než 3000 (!!!) letounů RAF, to vše do 31. října 1940. RAF však ztratily „pouze“ 755 Spitfirů a Hurricanů (započítány jsou i sestřely střelců bombardérů). Zde bude určitě rozpor v tom, že stíhači LW si nárokovaly i sestřely bombardérů RAF, případně jiných typů stíhaček (kupříkladu Defiantů), nicméně rozdíl je opravdu veliký i tak, uvádí se, že pouze 38% sestřelů nárokovaných piloty LW během BOB bylo pravdivých.
Stejný trend pokračoval i v roce 1941, kdy si piloti podle záznamů LW nárokovali sestřel 1500 letounů RAF (850 Spitfirů, 100 Hurricanů, 161 Blenheimů, 149 Wellingtonů a 1 Lancaster, zbytek jsou blíže neurčené letouny). Ztráty Fighter Command byly v uvedeném období ale 92 Hurricanů I a II a 412 Spitfirů I, II a V.
V jedné z největších leteckých bitev WW2 se utkaly 19. srpna 1942 RAF s Luftwaffe nad Dieppe. Stíhači LW si nárokovali sestřel 113 letounů, skutečné ztráty RAF byly 100 Letadel. Že by tentokráte vše proběhlo víceméně jak má a nikdo si nepřidával? Ale kdeže, ztráty RAF byly 100 letounů, ale pouze 48 z nich bylo způsobeno stíhači LW, zbytek měl technické potíže, nebo byl sestřelen protiletadlovou obranou. V jednom případě došlo k omylu a stíhač RAF byl sestřelen svým kolegou.
Během dvou útoků na továrny ve Schweinfurtu (17.srpna a 14.října 1943) bylo sestřeleno 250 těžkých bombardérů USAAF, tedy alespoň podle pilotů LW, ztráty USAAF byly 120 bombardérů. Je to obrovské číslo, cca. 20% všech vyslaných bombardérů, to ale nic nemění na tom, že si piloti LW nárokovali více než dvojnásobek skutečných ztrát.
Počet sestřelů es Luftwaffe nad Evropou se často ospravedlňuje tím, že měli dostatek cílů, nepřijde vám v tomhle ohledu divný, že v Bitvě o Británii měl nejlepší stíhač RAF, tedy stíhač, který bojoval nad svým územím, v rovnocených letounech k těm soupeřovým, ani ne polovinu sestřelů nejlepšího stíhače LW? Konkrétně jde o Maj. Helmuta Wicka z JG 2 (42 sestřelů během BOBu) vs. P/O Eric S. Lock ze 41.sq. (18 sestřelů za BOB).
Toto je souhrn toho, co jsem našel jen poslední dobou a přitom to nebylo předmětem mého hledání, dávám to sem jen jako zajímavost. Názor si udělejte sami…