Převzaté hodnocení z alzy
tadyJiří Polcar
19. 1. 2015 Oculus Rift ve verzi DK2 mám v práci, kde jsme jej pořídili pro možnosti zobrazování průmyslových aplikací. Samozřejmě, že jsem na něm zkoušel i PC hry. Co se týče vjemu a imerze do virtuální reality, je to pecka. Jakékoli 3D kino, 3D monitor, powerwall je proti tomu nic. CAVE zařízení se k tomu blíží. Má to ale svoje nevýhody. DK2 je prozatím vývojová verze, která má full HD a kompatibilita je s některými hrami celkem ok, ale jak říkám, pouze s některými. Je třeba scénu renderovat naprosto jiným způsobem než na monitoru a často jakoby i z jiného místa a jinými parametry perspektivní projekce. Program/hra musí zkrátka přímo podporovat Oculus. Dělali jsme průzkum zdravotních následků a skutečně se projevuje tzv. cyber sickness. Lidem se motá hlava, někomu dokonce hlava bolela, velmi častý je žaludek na vodě. Při pohybu po jednom patře je to ještě ok, nejhorší je cesta ze schodů, kdy mozek jakoby čeká chůzi ze schodů, ale ve skutečnosti se nic neděje. Nikdo se ale zatím nepozvracel. Při použití delším než pár minut je třeba se rozkoukávat - je to opravdu velký nápor na oči. Kromě tohoto jsem si na všechny tyto prokázal dokázal poměrně dobře zvyknout (tzn. ne zcela). Shader musí umět tzv. barrel vision a chomatickou aberaci. Barelová deformace obrazu je jasná - je třeba v podstatě renderovat jakoby na sférickou plochu a ne do roviny. Chromatická aberace je problémem, při nepřesném nasazení dochází k rozpití barev a kontrastní hrany se pak jeví jako duhové. DK2 má sice fullHD rozlišení, ale pro obě oči (tzn. polovina fullHD). Z toho navíc není vidět celá plocha (rohy jsou černé - nejsou vidět přes čočku) a toto rozlišení je v rámci celého zorného pole. Myslím si, že skutečně kvalitní vizuální vjem bude potřebovat 4K. Chce to také lepší ovládání, než je myš s klávesnicí. Vhodně se jeví například Razer Hydra, tedy spíš její nápad, ale praktické provedení už moc ne ... Je dobře, že vývojáři pouští vývojové verze na testování do prodeje. V žádném případě to není jednoduché zařízení a je spousta problémů a aspektů, které se musí vyřešit pro skutečně kvalitní výrobek pro osobní a domácí použití. Zároveň vidím velký potenciál při vizualizace průmyslových dat jako jsou složité CAD modely, ergonomické aplikace nebo zpracování bodových mračen.
+ absolutní imerse do virtuální reality
+ trackování pohybu hlavy = realistické rozhlížení ve virtuálním prostředí
+ existují pluginy pro herní vývojářské nástroje, například pro Unity nebo Unreal- kompatibilita - zařízení není kompatibilní se standardy NVidia Stereoscopy nebo Stereo OpenGL, program musí být naprogramovaný přímo pro Oculus
- rozsah nastavení vzdálenosti čoček by mohl být větši - často dochází k doteku a jejich umaštení, což má pak za následek podstatně zhoršenou kvalitu
- problém je i chromatická aberace
- většina lidí bude trpět závratěmi
- rozlišení je sice full HD, ale je to málo
- kabely - zabere dva USB porty, jeden HDMI a jednu elektrickou zásuvku; zařízení není snadno přenosné a zadrátuje celý stůl