Jelikož jsem nikde nenašel žádnou uživatelskou recenzi leteckých pedálů Happy-MzM, dovolil jsem si ji sepsat a vyčlenit pro ni samostatné vlákno.
Přiznám se, že jsem tyto letecké pedály Happy-MzM objednával s určitou dávkou skepticizmu. Tříosé letecké pedály v kovovém provedení s HALL senzory se totiž prodávají za cenu blížící se deseti tisícům korun, např. značky jako Crosswind, nebo Slaw. Naproti tomu pedály Happy-MzM jsou k sehnání za 3100kč, tedy v cenové hladině u nás nejpoužívanějších plastových Saiteků s klasickými potenciometry.
![Obrázek](http://www.letajicicihly.ic.cz/files/Happy/LC_nahled.jpg)
Pojďme si představit pedály Happy-MzM trochu blíže. Jejich šířka je 490mm, délka 350mm a výška 220mm. Výška paty šlapky od země je 65mm, tento rozměr je důležitý především pro hráče sedící na židli nebo křesle, kteří pedály používají pod běžným stolem a nechtějí si otloukat kolena o desku stolu. Hmotnost pedálů je 6,8 kg. Páteř pedálů tvoří svarek ve tvaru písmene T tvořený ocelovými profily 20 x 30 mm. Středový kříž je osazen čtyřmi japonskými axiálnímí ložisky typu 51100. Hlavní středová osa se mírně snižuje směrem dozadu, takže se pedály zašlapávají pod drobným sklonem směrem k zemi, obdobně, jako na originálu Saitek Cessna. Šlapky jsou na spodní hraně opatřeny vyvýšeným lemem k opření paty. Rozsah pracovního úhlu každé šlapky si můžete přizpůsobit pomocí dvou stavitelných dorazů. Po každé takové změně je samozřejmě nutno přenastavit i rozsah příslušných HALL čidel. Stavitelným dorazem je vybaveno i ovládání pohybu směrovky. Základna je zhotovena z dřevotřískového lamina. V rozích je opatřena šrouby s vystouplými tupými špičkami, které se zakousnou do koberce, aniž by ho poškodily. Díky tomu drží pedály na zemi jako přibyté a neujíždějí pod nohama.
![Obrázek](http://www.letajicicihly.ic.cz/files/Happy/LC_ISOpohled.jpg)
Mezi šlapkami je kryt zakrývající elektroniku. Je dostatečně pevný, můžete si na něj bez obav třeba položit nohy při letu v režimu autopilot. U pravé horní hrany krytu je tlačítko, které můžete využít například pro parkovací brzdu. Elektronika pedálů je tvořena jednoduchým USB 1.1 zařízením, které nepotřebuje žádné extra ovladače. Je zde 10-bit převodník na směrovku + 2 x 8-bit převodníky na proporcionální pohyb levé a pravé brzdy, na každé kolo zvlášť.
Tolik k technickému popisu, nyní zmíním pár subjektivních postřehů z provozování pedálů. Pedály působí dostatečně bytelným dojmem, při běžném provozu by měly být prakticky nezničitelné. Uživatelé pedálů Crosswind by ocenili bezproblémové oživení pedálů, není potřeba cokoliv instalovat a nastavovat, stačí pouze zasunout do USB. Při pohybu nejsou cítit žádné mechanické vůle, žádné hrkání ani skřípání, což je pro mě oproti plastovým Saitekům příjemná změna.
![Obrázek](http://www.letajicicihly.ic.cz/files/Happy/LC_Bokorys.jpg)
Centrovací pružina vrací pedály do výchozí polohy rychle a snadno. Jelikož mám skoro dva metry a hodně přes 100 kilo, tak bych osobně uvítal trochu silnější centrovací pružinu pro výraznější vnímání středové polohy pedálů v nohách. Nicméně i tato pružina bude určitě pro většinu uživatelů plně dostatečná. Provozní rozsah pohybu pedálů je i na moji mohutnou postavu plně vyhovující a zejména uživatelé pedálů Simped tu ocení i velký rozsah brzd. Rozsahy brzd i směrovky se dají pomocí dorazů nastavit tak, jak to každému vyhovuje. Kontaktní plocha šlapek je kovová, proto ze začátku trochu zastudí, než ji noha prohřeje, zejména v tenkých ponožkách. V horkém létě se to ale možná bude považovat za klad
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Obrázek](http://www.letajicicihly.ic.cz/files/Happy/Happy_serie.jpg)
Pokusím se shrnout výsledný dojem z pedálů Happy-MzM. Na konstrukci pedálů je patrná snaha o optimalizaci nákladů a minimalizaci počtu použitých dílů. S ohledem na cenu, za jakou se prodávají, je to plně pochopitelné, nemůžeme chtít za 3100kč pedály plně srovnatelné s perfekcionisticky propracovanými Crosswindy za skoro 10 tisíc Kč. Je proto otázkou, jestli i přes tuto nízkou cenu ještě bazírovat na některých drobných detailech, třeba na zaslepení ocelových profilů například plastovými záslepkami, které by dodaly pedálům ještě lepší vzhled a zakryly vnitřek ocelových profilů (na fotkách jsem jimi pedály dovybavil sám), nebo snadnější přístup k USB konektoru utopeného pod krytem. Celkový dojem z těchto pedálů mám veskrze pozitivní, nenašel jsem žádnou vážnější výtku ke konstrukci nebo funkci pedálů. Pedály jsou pohodlné, plně funkční a esteticky dobře provedené. Moji prvotní nedůvěru letecké pedály Happy-MzM velice rychle rozptýlily, v této cenové hladině budeme obtížně hledat nějakou jinou srovnatelnou alternativu.