Jéééééééé! Ten penál je krásnej! My máme jenom otevřenej patran (univerzál L13/VSO10/VT-16), takže každej vidí, že se nas tom veze éro.
Btw: Nepříjemná příhoda ze soustředění. Nad kopcema W-SSW letiště byla silná termika ale využitelná až tak od 400 m GND. V 11 místního času nám Pardubáci do telefonu povolili 2000 m GND jižně letiště na vlastní frekvenci až do západu slunce. Jejich MCTR totiž začíná 2 km severně od nás a MTMA maj až asi 15 km jižně od našeho letiště. No, podmínky ideální, takže sem se v 11:30 nakýbloval do Blaníka a udělal úkony. Blyo příšerný vedro, takže kabinu sem zavíral až když vlekař začal napánat. Kabina docvakla, lano se napnulo a z rádia slyšim vlekaře:
"5710 MQE slyšíme se?"
"Jo, 5, dávej."
"A hele, po vzletu pudem na Pardubice a zůstanem tam, jo?"
"Dobrá, pudu na Pardubice."Po vzletu sme začali stoupat a já sem si naladil Pardubice MTWR na 121,25 MHz. Vlekař ohlásil, že je Z-226 s větroněm v aerovleku z Chrudimi a bude stoupat v okolí letiště do 1000 m GND. Oni mu to schválil a my sme pokračovali ve stoupání. Asi v 800 m sem se cuknul a poděkoval vlekařovi obvyklym
"Emile, díky." a posadil sem to do zatáčky. Dal sem si 2 zatáčky na ustředění a začal sem hlásit:
"Pardubice věž, 5710, dobrý den."
"Dobrý den, 5710, dávejte pro Pardubice věž."
"Pardubice věž, 5710, já větroň L-13 po vypnutí z aerovleku nad letištěm Chrudim, výška 1100 m QNH a povolte termický let v prostoru jižně Chrudimi do výšky 2000 GND"
"5710, budete v TMA?"
"Pardubice věž, 5710, dle situace, pokusím se TMA opustit."
"5710, Pardubice věž, jak dlouho bude váš let bude trvat."
"Pardubice věž, 5710, očekávám přibližně 2 hodiny."
"A 5710, 2 hodiny se nepovolují, máme tu provoz 4x Z-142 v TMA. Držte se mimo TMA."
"Budu se držet mimo TMA, 5710."Tak sem se rozhod, že teda zkusim nabrat vejšku na přeskok někam pod mraky. Ty se začaly objevovat SW letiště, asi 10 km daleko. Rozhod sem se, že eště něco vytočim. Udělal sem další 2 zatáčky, a když už sem chtěl zaklíčovat a zažádat si o povolení dotočit stoupák

, ozvala se zase ta slečna z Pardubic:
"5710, Pardubice věž, leťte na Nasavrky a opuštění TMA oznamte."
"Oznámím opuštění TMA u Nasanrk, 5710."V tu chvíli sem už tak trochu nevěděl, co mám dělat. Začlo to zavánět průserem, ale nešlo s tim nic dělat. Nasavrky sou 15 km SSE od letiště asi o 300 m vejš. Začal sem počítat a vyšlo mi, že když mám 1300 QNH, tak než tam doletim, budu mít tak 700, což je tam nějakejch 100 m nad zemí. Navíc tam hned za koncem TMa začíná prostor TRA52, kterej měli mít eště hodinu zabookovanej Gripeni z Čáslavi. Vydal sem se tam (do úplnýho modra a přes rovinu) s plánem opustit TMA a držet se pod tim TRA (5000 ft AMSL) v naději, že mi Termoska pomůže. A jak si tak kloužu, pozoruju vejškoměr, koukám kolem a snažim se něco najít podle země. Ha, tady bejvá okresní stoupák! Nic. Nevadí, tady bejvá druhej.. Zase nic! No, co se dalo dělat? 1000 QNH, vzhledem k znechucení a pravděpodobnosti nalítnutí stoupáku akorát na návrat. Otočil sem éro a letěl. Požádal sem si o povolení přechodu na vlastní frekvenci a přistání. To mi schválili, tak sem si naladil 122,6, zahlásil se do 2. zatáčky, pak po větru a přistál sem. Celej okruh pootevřený brzdy, ale klesání obvyklej 1 m/s. Přistál sem a šel sem za našim VLP, abych se poradil, co se v tu chvíli dalo dělat. Řek mi, že zkusit tam doletět a vrátit se

Ta slečna tam na věži asi neví nic o tom, co je to větroň. Neuměj se dohodnout, co nám vlastně povolej. Měla v prostoru 4x Z-142 a 2x Mi-2. Věděli to, ale povolili nám to, co řekli do telefonu 30 minut před startem. No, je to ta samá slečna, co nechala kamaráda s Ventusem vyčkávat severně Pardubic, aby o 10 km dál a o 300 m níž proletěl Eurostar. Byl sem hodně na*ranej, protože ten vlek trval 9 minut (po 60 Kč) a pobyl sem ve vzduchu asi 20 minut.
_________________
"Ovocný sad je pro přistání nevhodné místo. Teprve tehdy jsem ocenil velikost čtyřiadvacetiválce Napier Sabre..."
No. 313 Czechoslovak Fighter Squadron RAF
RY-W /
Red three

